Page 5 - Jaarverslag Dorpsmanager
P. 5
Er wordt zichtbaar geïnvesteerd in de Bussumse winkel- en horecapanden.
Met de komst van een nieuwe onderne- mer wordt er opvallend veel opgeknapt en geïnvesteerd. Winkelpanden worden verbouwd, geschilderd, aangepast aan de wensen van de nieuwe ondernemers. De meeste nieuwe invulling hebben daarmee als uitgangspunt een structu- rele nieuwe invulling. Daar ben ik als Dorpsmanager heel blij mee. Helaas zijn er natuurlijk altijd zaken die het niet redden. Van de 64 nieuwe invullingen van het afgelopen jaar zijn er helaas twee zaken: schoonheidssalon, Land- straat en de Tattooshop, Brinklaan binnen het jaar gestopt. Het pand op de Landstraat is alweer verhuurd en ingevuld met een bloembinderij.
Vernieuwing winkelconcepten
Bussum staat van oudsher bekend vanwege de diversiteit in het winkel- aanbod en het grote aantal zelfstandig ondernemers. Dit is een stukje uit het Bussums DNA waar we trots op zijn. Consumenten houden van de kleine speciaalzaken met hun persoonlijke klantbenadering. Dit zijn juist ook de kenmerken die via internet ‘niet te koop zijn’. De zogenaamde ‘Local Heroes’ worden door de grote vastgoed beleg- gers steeds meer beschouwd als het wondermiddel om winkelcentra attrac- tief te houden/maken (bron: VG Visie Mensen maken de stad Provada 2014). De lijst van nieuwe Bussumse zaken telt meerdere van deze zogenaamde ‘Local heroes’. De hoek Herenstraat/ Spiegelstraat is enorm opgeknapt met de komst van de Conceptstore ‘het Hoofdkantoor’. Op de Stationsweg
hebben de jongens van La Vespa, de nieuwe publiekstrekker, Spaghettiamo geopend. Mint Interior Design op de Brinklaan, Isul, Schuym en Hempie op de Kapelstraat, Heerlijk Waar op de Huizerweg, Jananna op de Kerkstraat, het zijn allemaal voorbeelden van een nieuwe generatie Bussumse onderne- mers die eigenheid en kwaliteit toevoe- gen aan het Bussumse winkellandschap.
Ondernemen met een etalage
Bestaande en nieuwe zaken werken steeds vaker vanuit een breder busi- ness model. Met de verandering in het koopgedrag van de consument en de effecten daarvan op de ‘traffic’ in het centrum, maakt dat retailers steeds vaker ook aansluiting zoeken op die andere koopstroom namelijk het internet. Daarnaast is er een trend dat webshops ook fysiek gaan en een winkelpand willen huren als showroom en voor het echte klantcontact. De winkel kan ook op een andere manier als visitekaartje voor andere business worden gebruikt. De eigenaresse van Mint Interior Design is interieur ont- werpster. Naast haar winkel heeft zij ontwerpopdrachten.
Nieuw: Het Hoofdkantoor
5


































































































   3   4   5   6   7